מדריך: סוגי עצים המתאימים לנגרות

עץ הוא המשאב הטבעי השופע ביותר על פני כדור הארץ, ישנם סוגים רבים של עצים זמינים עבור נגרות. הכרת סוגי העצים השונים לנגרות, יכולה לעזור לכם להחליט באיזה סוג עץ כדאי להשתמש עבור הפרויקט שלכם, בין אם תרצו להתקין דק או פרגולה, לבנות רהיט לבית או להכין כלי נגינה.

במדריך זה תמצאו סקירה מקיפה של סוגי עצים המתאימים לעבודות נגרות, נפרט על תכונותיהם, עמידותם והטיפול בהם במהלך הפרויקט ולאחריו, בהליך תחזוקה נכון ומיטבי.

איך בוחרים את סוג העץ לפרויקט נגרות?

יש סוגים שונים של עץ המתאימים לעבודות נגרות, ולכל סוג תכונות משלו, לכן חשוב לדעת מראש עבור איזה פרויקט ישמש אתכם העץ לפני שמתחילים.

לבחירת סוג העץ הנכון לפרויקט נגרות יכולים להיות שיקולים רבים, כגון: תחזוקה, אופי עיבוד העץ לעבודה, התאמת קשיחות העץ, התאמת גוון העץ והטקסטורה לתוצאה הרצויה, מחיר חומר הגלם, גמישות העץ ועוד. בנוסף, כדאי לקחת בחשבון את אופן התחזוקה שהעץ דורש בגמר העבודה, כך תוכלו להנות מהתוצר לאורך שנים.

ייעוץ עם איש מקצוע לגבי בחירות סוגי עצים לנגרות, יכול לחסוך לכם זמן וכסף, אם זהו פרויקט הנגרות הראשון שלכם מוטב שתתייעצו עם אחד מאנשי המקצוע שלנו, להתאמה ובחירה נכונה של חומרי גלם לפרויקט ולתקציב שלכם.

אלו סוגי עצים מתאימים לנגרות?

ישנם סוגים רבים של עצים המתאימים לנגרות, במדריך זה נסקר חלק מהסוגים הנפוצים ביותר, אשר מתאימים לסוגים שונים של פרויקטים.

חלק מסוגי העץ הנפוצים ביותר לנגרות הם: עץ אורן פיני, עץ אורן לבן, עץ אורן קרולינה, עץ איפאה, עץ טיק ברומזי, עץ אלון, עץ סינטטי, סיבית ולוחות OSB.

משפחת האורנים

עץ אורן הוא אחד הסוגים הנפוצים ביותר ומשמש לעתים קרובות לנגרות, מכיוון שהוא זול וקל לעבוד איתו. הסוגים הנפוצים של אורנים המשמשים לנגרות הם: עץ אורן פיני, עץ אורן לבן ועץ אורן קרולינה.

עץ אורן פיני – סוג עץ שגדל ברפובליקה הדומיניקנית, הוא ידוע בעמידותו בפני ריקבון ופטריות. בעל גוון חום בהיר וטקסטורה טבעית, גמיש וקל משקל ולכן קל לעיבוד. נפוץ מאוד בישראל עבור פרויקטים של נגרות, גם בשל היותו קל ונוח לאיטום, מה שהופך אותו לעמיד לנזקי מזג האוויר ומזיקים אחרים. חומר גלם מעולה לבניית פרגולות פרקטים ורהיטים.

עץ אורן לבן – הוא סוג עץ הגדל בדרום אמריקה, אירופה ואפריקה. ידוע בתור עץ חזק אבל קל משקל, מה שהופך אותו מתאים במיוחד לייצור רהיטים. בעל גוון בהיר ונחשב לחומר גלם גמיש ונוח לעבודה. צפיפות סיבי האורן הלבן פחותה בהשוואה לעצים אחרים ולכן הוא מתאים לעבודות נגרות עדינות. אולם כדאי לקחת בחשבון כי בשל היותו רך ועדין, פוחתת עמידותו בפני נזקי מזג האוויר בהשוואה לעצים אחרים. חומר גלם מעולה לרהיטים, משמש לעיתים קרובות לייצור קורות לגגות רעפים, חלונות ומשקופים, מבני עץ, ארגזים ועוד.

עץ אורן קרולינה – סוג עץ שגדל בדרום מזרח ארצות הברית. עץ בעל מנעד רחב של גוונים מצהבהב ועד לחום בהיר. נחשב כעץ כבד משקל בשל צפיפות סיבים גבוהה ומתאים במיוחד לפרגולות, גדרות וריהוט גן. בדרך כלל נמכר לאחר תהליך אימפרגנציה – תהליך איטום השומר על העץ מפני ריקבון, נזקי מזג האוויר, חרקים ומזיקים אחרים.

עץ איפאה

עץ איפאה גדל במדינות מרכז ודרום אמריקה, נחשב לסוג עץ פופולרי לנגרות, עץ עמיד ויוקרתי ומתאים לעבודות נגרות שונות, בעל צפיפות סיבים גבוהה. מתאים במיוחד לבניית דקים ומגיע במנעד גוונים, מחום כהה ועד לחום מהגוני. אמנם הוא נחשב כחומר גלם יקר, אבל איכותי מאוד ולכן שווה את התמורה למחיר! לא דורש הרבה תחזוקה ומספיק לחדש את השמן אחת לשנה כדי לשמור עליו, אפילו לדק שממוקם בשמש ישירה. כדאי להתייעץ עם בעל מקצוע בטרם הרכישה, שכן העץ מצריך שימוש בכלי עבודה חזקים. עץ איפיאה הוא אמנם פופולרי מאוד לבניית דקים, אך מתאים גם לבניית פרגולות ורהיטים.

עץ טיק בורמזי

עץ טרופי הגדל באופן טבעי בדרום-מזרח אסיה, תורבת והתאקלם גם בקריביים ובאפריקה. בין סוגי העצים הנפוצים לנגרות, נחשב עץ שומני וגמיש מאוד, מה שהופך אותו לקל מאוד לעבודה. גווניו נעים בין חום בהיר לשחור והוא נחשב לאחד מהעצים העמידים ביותר לשימוש בסביבה לחה. מתאפיין בשומניות גבוהה, מה שהופך אותו לעמיד מאוד בפני טרמיטים, רטיבות ונזקי מזג האוויר. חומר גלם איכותי ולעיתים יקר בהשוואה לעצים אחרים, אבל נותן מענה ועמידות מירבית בפרויקטים של סאונות, דקים לבריכות, חדרי רחצה וכדומה. לא דורש צביעה בשמן או לכה כדי לשמור על עמידותו ולכן גם התחזוקה שלו נחשבת קלה.

עץ אלון

אלון הוא סוג עץ כבד המגיע ממשפחת העצים הקשים, גדל באירופה, אסיה הקטנה וצפון אפריקה. בין סוגי העצים הנפוצים לנגרות ובדרך כלל משמש לייצור רהיטים, מכיוון שהוא עמיד וחזק מאוד סיביו צפופים מאוד, אך הוא נחשב עץ עמיד וחזק שנוח לעבוד איתו. העץ בעל מראה טבעי המקנה מראה ייחודי ואותנטי לפריטים המיוצרים ממנו. משמש לעיתים קרובות לבניית ארונות, ריהוט, חיפוי פנים וחביות.

עץ סינטטי

עץ סינטטי הוא כינוי לעץ ממוחזר המעובד בשילוב של פלסטיק, זאת כדי לייצר עמידות גבוהה לחומר הגלם. בדרך כלל עמיד בפני כתמים ומים ואין לו נטייה להיסדק או לדהות. יכול להתאים כפרקט או בסביבה לחה ורטובה. שימוש נפוץ בעץ סינטטי הוא לבניית דק סינטטי, אותו קל יותר לתחזק ושחיקתו איטית משמעותית בהשוואה לעצים טבעיים.

סיבית – MDF

סיבית MDF, הוא עץ מהונדס המורכב משבבים של נסורת עץ, שרף ודבק סינטטי. פירוש ראשי התיבות MDF הוא Medium Density Fibreboard, או בעברית – לוח סיבים בצפיפות בינונית. הלוחות נלחצים במכבש בטמפרטורה גבוהה ורמת הדחיסות שלו גבוהה יותר מדיקט. ייצור הלוחות החל אי שם בשנת 1980 והוא נחשב לחזק מאוד. מכיוון והוא מורכב מנסורת, הטקסטורה שלו חלקה יותר מעץ טבעי וניתן למצוא אותו במגוון צבעים שונים. המרקם שלו קל לעבודה, אולם חשוב לשים לב למיגון נכון, שכן בעת עיבוד וניסור שלו הוא עלול לפלוט נסורת ושרפים רעילים ממשפחת הפורמלדהיד. שרפים אלו נפלטים לאוויר ועלולים להכנס למערכת הנשימה, כשעובדים ללא מיגון מתאים. ישנם סוגים שונים של סיבית MDF וחלקם עמידים יותר או פחות, יש סוגים העמידים לאש ומעכבים בעירה, יש סוגים העמידים לרטיבות. אחד החסרונות הבולטים שלו הוא הנטייה לספיגת מים (ברוב הסוגים) ובעקבות כך הוא מתנפח ומשנה את צורתו. פלטות סיבית משמשות לעיתים קרובות נגרים לפרויקטים של מטבחים, ארונות ומדפים.

OSB

OSB הוא ראשי תיבות של Oriented Strand Board, מיוצר מפתיתי עץ, שעווה ושרף סינטטי, הוא סוג עץ תעשייתי שדומה לסיבית. מתאים במיוחד לבנייה ומשמש לכיסוי קירות, ריצוף וסיפון גג לעיתים קורובת. מתאים גם לייצור רהיטים. עמיד למים, אך לא מומלץ לשימוש חיצוני וצריך לעבור תהליך איטום. חומר גלם נפוץ וזול.

לסיכום:

עץ הוא החומר הפופולרי ביותר בשימוש בנגרות, הוא משמש כבר מאות שנים לייצור רהיטים, בתים כלי נגינה ועוד!

ישנם סוגי עצים רבים לנגרות וכאשר בוחרים סוג עץ לפרויקט נגרות, כדאי להכיר את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם. בהתאם לפרויקט ולצרכים שלכם, חשוב לשקול אפשרויות כדי לבחור את סוג העץ המתאים ביותר לפרויקט.

אצלנו בחנות תקבלו ייעוץ מקצועי ואמין מבעלי מקצוע בתחום, התאמת סוג העץ לפרויקט ולתקציב שלכם, הכנת חומר הגלם למידות וכמויות שתרצו, צביעת העץ מבעוד מועד, אספקה ומשלוח עד למקום הפרויקט, הדרכה והכוונה לתחזוקה ושמירה על העץ שבחרתם ואספקת חומרים מתאימים ואיכותיים לתחזוקה שוטפת ומיטבית. הכל תחת קורת גג אחת!

כשמתחילים פרויקט נגרות, מתחילים אותו עם עצים בע"מ – המרכז הישראלי לבנייה בעץ.

לקבלת נציג שירות

השאירו פרטיכם כאן

מאמרים חדשים

לקבלת נציג שירות

השאירו פרטיכם כאן

זמינים עבורכם בווצאפ!

לקוחות יקרים! יש לנו את כל מה שאתם צריכים. נשמח לעמוד לשירותכם בווצאפ ולחסוך לכם זמן.

קבלו עכשיו ייעוץ והצעת מחיר ממומחה:

קבלו עכשיו ייעוץ והצעת מחיר מאחד המומחים שלנו: