סוגי עצים לדק

דק עץ בעיצוב ובנייה אישית - עצים בעמ - מחסן עצים

בשנים האחרונות דק עץ הפך לאלמנט חשוב בדירות קרקע, כיום כמעט בכל בית עם גינה או חצר נמצא דק עץ או דמוי עץ שמוסיף המון לעיצוב החצר.

לדק עץ שימושים רבים ושונים, כמו הגדרת אזור ישיבה או מטבחון בחצר, יצירת שביל גישה המוביל לכניסה לבית או לחניה, הגדרת אזור הרביצה מסביב לבריכה ועוד.

בנוסף, הצרכן הישראלי נוהג לשלב תוספות לדק כמו מעקה או גדר, מדרגות, אדניות ופרגולות. התוספת יוצרת מראה אחיד ואסתטי יותר לעיצוב הכולל של הגינה.

בעת בחירת סוג העץ הנכון לדק שלכם, חשוב לקחת מחשבון מספר פרמטרים:

עמידות חומרי הגלם – מכיוון ומדובר על משטח הליכה, חשוב שיהיה חזק ועמיד לאורך שנים. כמו כן, כדאי לבחור בעץ שאין לו נטייה להתנפח או להתעוות בשל שינויי מזג האוויר או רמת הלחות בסביבה.

צרכים ושימוש – ישנם סוגים שונים של עצים לדק ולכל סוג שימושים שונים, למשל דק מסביב לבריכה חייב להיות עמיד ללחות ולרטיבות. אם נבחר בעץ שלא עמיד בפני לחות ורטיבות, נאלץ להחליף את הקורות לעיתים קרובות ולדאוג לתחזוקה יומיומית, שתגרע מההנאה שלנו מהדק. במדריך זה נפרט אילו סוגי עצים לדק מתאימים לאילו צרכים.

מחיר ותחזוקה – מחירי העץ המשמשים לדקים נעים מזול מאוד ליקר מאוד, כדאי לקחת בחשבון בתחילת הפרויקט את סדר גודל התקציב שלכם ולהתייעץ עם בעל מקצוע בסוג העץ אותו בוחרים בהתאם לתקציב. חשוב לזכור שדק בחצר צריך גם תחזוקה ולכן כדאי לבדוק מבעוד מועד איזו תחזוקה תידרש לסוג העץ שתבחרו וכמה תעלה התחזוקה השוטפת או השנתית.

עץ קשה או עץ רך? מה עדיף לבניית דק?

ישנם שני סוגים של עצים לתעשייה, עץ קשה ועץ רך. כל אחד מהם יכול להתאים לבניית הדק שלכם, אולם כדאי לדעת מהם יתרונותיהם וחסרונותיהם של כל סוג בטרם בוחרים מבין סוגי העצים לדקים המוצעים בשוק.

עצים קשים הם בדרך כלל עצים הגדלים לאט יותר, עצים רחבים וגדולים הנקראים גם "עצים נשירים". בין העצים הקשים הנפוצים בתעשייה נמצא: עץ אלון, עץ טיק, עץ איפיאה ועוד.

עצים רכים הם בדרך כלל עצים הגדלים מהר יותר והם אינם נשירים. בין העצים הרכים הנפוצים בתעשייה נמצא: עץ אורן, עץ אשוח ועץ ארז.

עץ קשה הוא בדרך כלל עמיד יותר מרוב העצים הרכים, אולם בשל עמידותו מחירו יהיה גם גבוה יותר. גם עץ רך יכול לספק מענה מצוין לדק שלכם, אולם חשוב לוודא שהעץ עובר את תהליכי העיבוד המתאימים לשימוש לבניית דק בחצר.

עץ רך בדרך כלל דורש תחזוקה גבוהה יותר מעץ קשה ובסופו של דבר יש גם לקחת בחשבון את העיצוב והמראה של כל עץ ועץ, על מנת להתאים את הדק למראה הכולל שתרצו לקבל בסופו של יום.

תשתית לדק עץ

דק עץ צריך להיות בנוי בגובה מסוים, כדי לאפשר זרימת אוויר טובה תחתיו. לזרימת האוויר שני תפקידים מרכזיים – קירור בקיץ וייבוש בחורף. הייבוש הוא חשוב למניעת ריקבון של העץ ושמירה מיטבית על הדק לאורך שנים.

ניתן להקים תשתית לדק על האדמה או על משטח קשיח כמו בטון או ריצוף. כאשר הקמת התשתית על אדמה תכלול גם חפירה באדמה וזיפות הקורות השקועות באדמה כדי למנוע ריקבון. לכל אחד מהתשתיות תהיה השפעה על המחיר הסופי, אולם חשוב להתייעץ עם בעל מקצוע איזו מהן הכי תתאים לשטח שלכם ולצרכים שלכם.

תחזוקה נכונה

עץ הוא חומר גלם טבעי וככזה הוא דורש תחזוקה מסוימת, כדי לשמור על עמידותו ולהגן עליו מפני נזקי מזג האוויר, חשיפה לשמש, ריקבון, שחיקה, שריטות, חרקים ומזיקים אחרים. אופי ועלות התחזוקה יכול להשתנות בהתאם לסוג העץ לדק אותו תבחרו ובהתאם לאופי השימוש בדק. למשל דק המשמש כשביל גישה ידרוש תחזוקה מופחתת בהשוואה לדק המשמש מסביב לבריכה או סביבה רטובה.

סוגי עצים לדקים שתוכלו למצוא בישראל

דק מעץ איפאה – עץ איפיאה הוא עץ ממשפחת העצים הקשים, מקורו של עץ זה ביערות הגשם בברזיל והוא נחשב לעץ יוקרתי מאוד בעל מראה מרשים. גווניו משתנים בין חום בהיר לחום כהה. התחזוקה שלו קלה מאוד ולא יקרה ועמידותו לאורך שנים גורמת לאנשים רבים לבחור דווקא בו מבין שלל סוגי העצים לדקים הקיימים בשוק. הוא נחשב לעץ חזק מאוד, עמיד בפני בלאי, מזיקים וחרקים ונזקי מזג האוויר הישראלי, עבודה איתו דורשת מיומנות מקצועית וכלי עבודה חזקים, לכן חשוב לבחור בבעל מקצוע עם ניסיון ספציפי בעבודה עם עץ איפיאה. בהשוואה לסוגי עץ אחרים, הזמינות שלו יחסית נמוכה ולכן גם מחירו יקר יותר, אולם בשל יתרונותיו הרבים הוא שווה את התמורה למחיר. מתאים לבניית דק לחצר, שבילי גישה, דק לבריכה ועוד. דורש תחזוקה קלה יחסית אחת לשנה.

דק מעץ אורן – עץ אורן הוא עץ ממשפחת העצים הרכים, מקורו בארצות קרות כמו סקנדינביה ורוסיה. הוא נחשב לעץ הזול ביותר בתעשייה ולכן מועדף על בעלי מקצוע. עץ נוח מאוד לעבודה בעל מראה טבעי כפרי ומגיע בגוונים של חום בהיר ועד צהבהב. חייב לעבור תהליך חיטוי ואיטום להגנה מפני מזיקים ונזקי מזג האוויר. חשוב לבצע טיפולי תחזוקה מספר פעמים בשנה כדי למנוע התבקעות ועל מנת שלא יוציא "קוצים". למרות מחירו האטרקטיבי כדאי לקחת בחשבון שבשנים הראשונות להתקנה הוא עלול להפריש שרף וזה אחד מחסרונותיו. מתאים לבניית דק לחצר, לא מתאים לדק מסביב לבריכה.

דק מעץ קומרו – עץ קומרו שייך למשפחת העצים הקשים, מקורו בברזיל ודרום ומרכז אמריקה. נחשב לעץ איכותי מאוד, כמעט כמו איפיאה, אך מחירו אטרקטיבי יותר והוא נוח מאוד לעיצוב. עץ המתאפיין בשומניות גבוהה, מה שמגן עליו מפני מזיקים, מכרסמים ונזקי מזג האוויר. לפני העבודה עם עץ קומרו חשוב לוודא שהוא עבר תהליך ייבוש, נחשב לעץ כבד מאוד ומגיב טוב לשימון וחידוש. תחזוקה פעם – פעמיים בשנה ומתאים לבניית דק לחצר, שבילי גישה ועוד.

דק מעץ טיק – עץ טיק שייך למשפחת העצים הקשים, מגיע מבורמה ודרום אמריקה והוא נחשב לנדיר, יקר ואיכותי מאוד. מגיע בגווני חום בהיר ועד שחרחר, בעל מראה מרשים מאוד וניחוח נעים, אולי הנעים ביותר מבין כל סוגי העצים לדקים המוצעים בשוק. מתאפיין בשומניות גבוהה, מה שמקנה לו עמידות בפני מזיקים, נזקי מזג האוויר ורטיבות. אין לו נטייה להתעוות או להתנפח, נחשב לעץ עמיד מאוד בסביבה לחה ורטובה ולכן מתאים מאוד לבניית דק מסביב לבריכה, דק בגינה, שבילי גישה ועוד. תחזוקה נוחה אחת לשנה.

דק מעץ אירוקו – עץ אירוקו משתייך למשפחת העצים הקשים, מקורו במזרח אפריקה. נחשב לנדיר מאוד, מתאפיין בשומניות גבוהה, מה שהופך אותו עמיד בפני ריקבון ופטריות לטווח ארוך. חשובה מיומנות טובה וכלים ייעודיים לעבודה איתו ולכן כדאי לבחור בבעל מקצוע עם ניסיון בהתקנת דקים מעץ זה. תחזוקה נוחה אחת לשנה, מגיב מעולה לשימון ונראה כמו חדש לאחר כל חידוש תחזוקה שנתי. גווניו נעים בין צהבהב לחום כהה.

דק מעץ טייגרווד – עץ טייגרווד שייך למשפחת העצים הקשים, מקורו במספר מדינות טרופיות בדרום אמריקה: בוליביה, ברזיל, ארגנטינה ופרגאווי. יש לו מראה ייחודי עם גוונים של חום אדמדמם, חום זהבהב וכתום, מתאפיין בטקסטורת פסים שחורים. בעל כושר עמידות גבוהה למזיקים ופטריות. למרות ייחודיותו וכל יתרונותיו, בעלי מקצוע רבים לא יבחרו בו כבחירה ראשונה מפני שהוא קשה מאוד לעבודה, דורש כלים ייחודיים ופחות גמיש בהשוואה לסוגי עצים לדקים הנפוצים בישראל.

דק מעץ סידר – עץ סידר שייך למשפחת העצים הקשים, אך נחשב רך באופן יחסי. מקורו בקנדה וארצות הברית והוא העץ המועדף על בנאים ונגרים בארצות הברית. לאחרונה עשה עלייה לישראל, בשל יתרונותיו הרבים המתאימים לצרכן ולאקלים הישראלי כאחד. מגיע בצבע חום – אדמדמם, קל משקל, בעל כושר עמידות טוב וקל לתחזוקה. אחד מסוגי העצים לדקים הנוחים ביותר לעבודה. יש לו ריח נהדר והוא מתאים מאוד כדק לצד בריכה, שכן הוא עמיד בפני לחות ורטיבות.

דק במבוק – בשנים האחרונות חלה עלייה בשימוש בבמבוק במגוון רחב של תעשיות, גם בתעשיית הנגרות. הבמבוק הוא משאב מתחדש, הגדל במהירות וממשיך את צמיחתו ביעילות גם לאחר הקצירה. במילים אחרות, זהו אחד מהפתרונות האקולוגיים הטובים ביותר של השנים האחרונות, המעבר לשימוש בבמבוק במקום עצים אחרים בתעשייה, מפחית את כריתת יערות הגשם. הבמבוק עובר תהליך עיבוד לפני השימוש בו לבניית דק, והתוצר הסופי עמיד מאוד גם בתנאי מזג אוויר קשים, לא נשרט בקלות ומגיע גם במרקם למניעת החלקה ולכן מתאים מאוד בסביבה לחה וליד בריכה. חוץ מזה שבמבוק הוא צמח מים ולכן המבנה שלו במקור עמיד מאוד למים.

לסיכום

כשניגשים לפרויקט בניית דק בגינה חשוב לקחת בחשבון את הצרכים שלכם בדק, את גודל השטח ואופי הקרקע. בחירה מבין סוגי העצים לדקים תהיה תלויה גם בתקציב שלכם, במטרת הדק וסוג השימוש ובנראות, שכן העיצוב הינו גם גורם מכריע וחשוב לא פחות.

אם אין בידכם הידע המקצועי בבחירת סוגי עצים לדקים, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע מנוסה.

נציגי השירות שלנו ישמחו לתת לכם שירות ומענה מקצועי, ברשותנו ניסיון רב שנים בעבודה עם כל סוגי העצים לדקים, הן באספקת והכנת חומרי הגלם והן בהתקנה ותחזוקה של דקים מכל הסוגים!

לקבלת נציג שירות

השאירו פרטיכם כאן

מאמרים חדשים

לקבלת נציג שירות

השאירו פרטיכם כאן

זמינים עבורכם בווצאפ!

לקוחות יקרים! יש לנו את כל מה שאתם צריכים. נשמח לעמוד לשירותכם בווצאפ ולחסוך לכם זמן.

קבלו עכשיו ייעוץ והצעת מחיר ממומחה:

קבלו עכשיו ייעוץ והצעת מחיר מאחד המומחים שלנו: