מדריך: סוגי עצים לריהוט

עץ הינו חומר פופולרי אשר שימש במשך מאות שנים לבנייה ועיצוב רהיטים. מדובר על חומר גלם טבעי, עמיד ויפה הנחשב איכותי מאוד. תכונות אלו הופכות רהיטים העשויים דווקא מעץ, לבחירה פופולרית עבור אנשים רבים ברחבי העולם.

בהחלט זהו חומר הגלם הנפוץ ביותר בבתים של כולנו – ארונות המטבח, רהיטי הסלון, מיטות וחדרי השינה, שידות, שולחנות וכיסאות – כל אלו עשויים עץ ונעדיף אותם עשויים עץ מאשר רוב חומרי הגלם המוצעים כיום בשוק.

ישנם סוגי עצים רבים לייצור רהיטים, לסוגי עץ שונים יש מאפיינים שונים שכדאי להכיר, לפני שבוחרים את סוג העץ לפרויקט שלכם.

מהם יתרונות השימוש בעץ?

עץ הוא חומר גלם טבעי, קל לעבודה, המשתלב בקלות עם כל סגנון עיצוב, כפרי או מודרני כאחד. קל להתאים אותו לסטייל וסגנון החיים והוא מכניס חמימות ואווירה ביתית לעיצוב הבית. עמידות רהיטי עץ גבוהה בהשוואה לחומרי גלם אחרים, לכן נעדיף להשקיע ברהיט עץ, כשאנחנו יודעים שהוא יישאר איתנו לאורך שנים. כמו כן, עץ הוא חומר גלם טבעי ולכן גם ידידותי יותר לסביבה, בהשוואה לפלסטיק, גומי וחומרים אחרים.

עץ קשה לעומת עץ רך

ניתן לחלק את סוגי העצים לריהוט לשתי קטגוריות: עץ קשה ועץ רך.

עצים קשים, הנקראים גם "גושניים", הם עצים בעלי עלים רחבים ומייצרים זרעים בכל שנה. עצים רכים הם עצי מחט ולא מייצרים זרעים פעם בשנה. עצים קשים גדלים לאט יותר בהשוואה לעצים רכים, מה שהופך את סיבי העצים הקשים לצפופים יותר.

ההבדל העיקרי בין עצים קשים לרכים, בתחום הנגרות, הוא מידת הצפיפות, הקשיחות והחוזק שלהן. עצים קשים הם בדרך כלל צפופים יותר מעצים רכים ועמידים יותר בפני שחיקה. עצים רכים הם פחות צפופים מעצים קשים, אך עדיין חזקים מספיק. הבדל נוסף בין עצים קשים לעצים רכים הוא שעצים קשים בעלי עמידות גבוהה יותר בפני ריקבון. עצים רכים הם נקבוביים יותר ופחות עמידים. לעומת זאת, עצים רכים יהיו גם בעלי משקל קל יותר.

ישנם סוגים רבים ושונים של עץ הנכללים בשתי הקטגוריות הללו – מאלון ועד מהגוני – כל אחד עם תכונות ייחודיות משלו.

סוגים של עצים רכים לדוגמא: אורן, אשוחית, ארז, אשוח, ארזית ועוד

סוגים של עצים קשים לדוגמא: מהגוני, אגוז, אלון, מילה, לבנה, אדר, דובדבן ועוד

מה ההבדל בין ריהוט בייצור המוני לריהוט בעבודת יד?

רהיטים בייצור המוני מיוצרים במפעל ובדרך כלל איכותם בינונית-נמוכה, בייצור המוני המטרה היא לייצר הרבה פריטים במעט השקעה של זמן וכסף ולכן, לעיתים קרובות נמצא שחומרי הגלם לא מהאיכותיים ביותר בשוק.

לרהיטים בייצור המוני עלות נמוכה יותר גם בגלל שהם מיוצרים על ידי מכונות ולא בעבודת יד. עם זאת, העץ יכול להיות באיכות ירודה יותר. לעומת זאת, רהיטים בעבודת יד מיוצרים על ידי בעל מלאכה, בדרך כלל עם חומרים יקרים, עמידים ואיכותיים יותר.

המשמעות היא שריהוט בעבודת יד יכול להיות לעיתים יקר יותר, בהתאם לחומרים בהם משתמשים ולרמת המיומנות של בעל המלאכה.

ישנם יתרונות רבים לרהיטים בעבודת יד שאין לרהיטים בייצור המוני, אחד מהם הוא האיכות. לרהיטים בעבודת יד יש איכות ייחודית שלא תמצאו ברהיטים בייצור המוני. תקבלו רהיט עמיד יותר, בנוי טוב יותר ומיוצר עם חומרים איכותיים הרבה יותר.

למרות זאת, רהיטים בייצור המוני יהיו זולים יותר וזמינים יותר. חברות רבות הפכו את הייצור למתוחכם יותר, מה שמקנה לרהיטים אלו איכות ועמידות רבה יותר.

סוגי עצים לריהוט

עץ אלון – אלון הוא סוג עץ חזק וכבד, ממשפחת העצים הקשים, שיכול לעמוד בפני בלאי משימוש יומיומי. בין סוגי העצים פופולריים לריהוט וזהו גם אחד העצים הזולים ביותר שקיימים ברהיטים כיום. נחשב לסוג עץ איכותי ונוח לתחזוקה, מתאים לייצור רהיטים כמו: שולחנות, כיסאות, מזנונים ושידות ומשמש לעיתים קרובות לייצור רהיטי עץ מלא. בישראל למעלה מ-70% מהרהיטים מיוצרים מעץ אלון. עמידותו בפני מים ורטיבות נמוכה ולכן לא מומלץ לשימוש במטבח או חדרי אמבטיה. כאשר מנסרים אותו מתגלים העיטורים הייחודים שלו והוא מגיע בשני גוונים: אלון לבן, שצבעו אפור/ חום ואלון אדום שצבעו בהיר בעל גוון אדמדם. לא מצריך תחזוקה מיוחדת, מלבד שמירה על ציפוי הלכה שלו.

עץ אורן – עץ בעל מראה גס, ממשפחת העצים הרכים, נוח לעבודה ובעל מחיר אטרקטיבי. משמש לעיתים קרובות לרהיטי חדרי ילדים, מדפים ושולחנות. נהוג להשתמש בו לייצור רהיטים להרכבה עצמית מכיוון שהוא נחשב בין סוגי העצים לריהוט בעלי משקל קל ביותר. עמיד בפני שינויים ולא נוטה להתנפח או להתכווץ. מאופיין בטבעות צמיחה המקנות לו מראה ייחודי. מגיע במגוון גוונים של שמנת, צהוב וחום. לעיתים אף משמש לריהוט גן, אולם מצריך תחזוקה שוטפת והגנה, כגון שימון הרהיטים בקביעות וכיסויים בימי הגשם.

עץ טיק בורמזי – עץ כבד ויוקרתי ממשפחת העצים הקשים, נוהגים לכרות עץ טיק רק לאחר 60 שנה, מה שמקנה לו עמידות גבוהה ומראה ייחודי, חם ומלטף. בעל שמן טבעי, מה שמגן עליו מפני מזיקים, חרקים ועובש. עמיד בפני לחות ורטיבות ולכן משמש לעיתים קרובות עבור ריהוט גן, מזנונים, שולחנות וספריות. נחשב לחומר גלם עמיד מאוד, לא נשרט בקלות ולא דורש תחזוקה. מחירו גבוהה, אבל עמידותו ומראהו הייחודי בהחלט מספקים את התמורה הטובה ביותר למחיר, בהשוואה לסוגי העצים לריהוט המוצעים בשוק.

עץ ארז – עץ רך, חזק ועמיד לאורך שנים. ידוע כדוחה חרקים ועשים, בגלל ריחו ולכן נפוץ מאוד כחומר גלם לארונות בגדים ושידות. בעל דוגמא של כתמים ופסים בגוון אדמדם בהיר ולכן גם קשה לצבוע אותו. נגרים רבים מוסיפים לו שכבת הגנה בחלקו החיצוני ובכך משנים את מראהו. נחשב לחומר גלם יקר יחסית. בשל עמידותו לאקלים הישראלי, משמש לעיתים קרובות גם לריהוט גן.

עץ אגוז – אגוז הוא סוג עץ ארומטי, ששימש לייצור רהיטים עוד מימי קדם, הודות לצבעו היפה והמרקם העשיר. עץ אגוז צומח מאוד לאט ולוקח 150 שנה של צמיחה עד שהופכים אותו לרהיטים. מה שהופך אותו לסוג עץ צפוף וקשה, ממשפחת העצים הקשים. עץ גושני הידוע בקשיחותו, חוזק ועמידותו, נחשב לכבד מאוד ועמיד בפני זעזועים. סוג עץ זה יכול להיות יקר, אבל שווה את התמורה למחיר בשל איכותו הגבוהה במיוחד. מתאים לייצור ריהוט לסלון, מזנונים ושולחנות. מגיע במנעד רחב של גוונים (בשל סוגיו הרבים – אגוז שחור, אגוז אירופאי, Walnut, אגוז מלך לבן ועוד ועוד) מגוון חום בהיר, עד אדמדם ואפילו חום שוקולד.

עץ אקליפטוס – עץ שומני ממשפחת העצים הקשים, מבין סוגי העצים לריהוט הוא נחשב לעץ הגדל מהר, מה שמאפשר למכור אותו במחיר נוח. מכיל שמן אתרי, ההופך אותו לעמיד במיוחד לתנאי החוץ ולכן משמש לעיתים קרובות לבניית ריהוט גן. לעץ נטייה לסדקים ועיוותים ולכן צריך לדעת לעבוד איתו, בתהליך ייבוש נכון וקפדני מתקבל חומר גלם איכותי ולא יקר. מאופיין ברצועות ייחודיות וגווניו נעים בין חום-צהבהב לחום-אדמדם.

עץ מהגוני – עץ טרופי גושני, ממשפחת העצים הקשים. מבין סוגי העצים לריהוט, עץ זה משמש לנגרות וייצור רהיטים מאות שנים. נפוץ לשימוש לייצור שולחנות, חדרי שינה וריהוט גן. בעל מראה יוקרתי מאוד ומנעד רחב של גוונים: מחום בהיר ועד אדמדם, תלוי בגילו. נחשב לאיכותי ויקר, בשל מראהו היוקרתי הייחודי ועמידותו לאורך שנים. בעל מרקם זהה בכל חלקיו, נחשב לחזק מאוד, כבד משקל ובעל קושי בינוני. לא נוטה להתכווץ או להתנפח בשל עמידותו בפני תנאי מזג האוויר ונחשב לקל מאוד לגילוף.

עץ אשור – סוג עץ גושני קשה, חזק ובעל משקל כבד. בעל סיבים צפופים, עם מרקם דק ואחיד, מה שמקנה לו מראה חמים ופשוט. עמיד מאוד בפני זעזועים, קל לליטוש ולכיפוף ולכן מושלם לבניית רהיטים, בעיקר בסגנון סקנדינבי. מכיוון והוא לא נחשב לעץ יוקרתי, פעמים רבות ניתן למצוא אותו בשילוב עם עצים יוקרים יותר, כשתפקידו יהיה במקומות פחות בולטים לעין, לדוגמא לייצור רגליים לכיסאות או שולחנות.

עץ מילה – עץ גושני ממשפחת הקשים, בעל משקל כבד ונחשב לחזק ואמיד. אמנם נחשב לעץ קשיח אבל גמיש וקל מאוד לכיפוף. לכן משמש לעיתים קרובות למשענות כיסא מעוקלות וכדומה. בעל סיבים ישרים ודקים וגוון בהיר.

עץ דובדבן – דובדבן הוא עץ קשה ממשפחת הגושניים, בעל גרגירים הדוקים שהופכים אותו לעמיד בפני עיוות או כיפוף לאורך זמן – מה שהופך אותו לבחירה מצוינת עבור פריטי ריהוט באיכות גבוהה, כגון שולחנות אוכל או כיסאות עם גב מעוקל. בעל מידת קשיחות בינונית, נחשב לחזק ועמיד לשחיקה וזעזועים. מתאפיין בדוגמת שיש ייחודית ויפה ולכן נהוג לצבוע אותו בצבע שקוף.

עץ מייפל (אדר) – עץ גושני ממשפחת העצים הקשים, בעל סיבים צפופים, נחשב עמיד וכבד. חזק ועמיד בפני לחות, לכן בעל שחיקה נמוכה ובלאי נמוך לאורך שנים. נפוץ מאוד לשימוש בארונות מטבח, ריהוט ודלתות פנים ואפילו כלי נגינה. בעל סיבים ישרים בעיקר, עם עיניים קטנות, לכן משמש לעיצוב רהיטים בהם לא רוצים להדגיש את דוגמאת העץ.

אז איך בוחרים מבין סוגי העצים לריהוט?

הכרה של תכונות סוגי העצים לריהוט, תקל עליכם בבחירת העץ המתאים לרהיט שלכם. כאשר בוחרים את סוג העץ לרהיט כדאי לקחת בחשבון מספר פרמטרים חשובים: מראה העץ, אופיו והתאמתו לתהליך העבודה, משלו ועמידותו לאורך שנים, תחזוקת הרהיט ותמורה למחיר.

אם אינכם יודעים לבחור מבין סוגי העצים לריהוט, כדאי להתייעץ עם איש מקצוע. נציגי החנות בעלי ניסיון רב שנים בתעשיית העצים ויוכלו לעזור לכם להתאים את חומר הגלם הנכון לכם.

החנות מציעה מגוון רחב של סוגי עצים לריהוט, השירות יכול לכלול הכנת חומרי הגלם, צביעה, אספקה, חומרי תחזוקה ובנייה, מכשור ועוד!

ייעוץ מקצועי ושירות שמלווה אתכם מ-א' ועד ת'.

לקבלת נציג שירות

השאירו פרטיכם כאן

מאמרים חדשים

לקבלת נציג שירות

השאירו פרטיכם כאן

זמינים עבורכם בווצאפ!

לקוחות יקרים! יש לנו את כל מה שאתם צריכים. נשמח לעמוד לשירותכם בווצאפ ולחסוך לכם זמן.

קבלו עכשיו ייעוץ והצעת מחיר ממומחה:

קבלו עכשיו ייעוץ והצעת מחיר מאחד המומחים שלנו: